Nissan 350z Tutorial

Posted by Posted by spidermax On 6:51 PM


so...setakat ni dulu untuk hari ni...sekian...bersambung pada masa akan datang =)


dan serupa dengan bhgn berikut...takpe...nanti aku detail kan


sekali lagi transparentkan dia..pastu tgok dari top,select poligon dan aku detach kepada Hood


bila dah confirm betul,aku detach,letak nama Headlight


aku tak bergantung kepada blueprint 100% kerana blueprint tak semestinya tepat/tak sama jika dibanding kan dengan top/side/front view...so kena ada gambar reference yang membantu




daripada topview..aku guna tool cut untuk membeentuk lampu depan


Daripada hasil akhir spline,aku convert ke poly...kemudian select bahagian depan,aku detach kepada object baru,kemudian aku view object transparency



from rear


setelah mengalami beberapa evolusi,add,substract..jadi la sebiji base keta nissan 350z



pastu aku dpt result...pandai2 la adjust/tweak titik2 tu supaya puas hati


after several evolution...dptlah hasil macam ni,yang ni aku apply surface modifier...dengan treshold 0 dan patch topolgy 0...yang ni tak betul lagi sebab ada hold...sbb sifat spline kalau surface kan nya kalau vertice lebih 4 mmg tak jadi...biasanya surface berfungsi kalau 3 atau 4 vertice..so kena betulkan



lihat perubahan demi perubahan,guna ape2 yang boleh,refine/connect,delete,insert,n make sure check setiap view kena dgn blueprint


fungsi refine connect ni best...seumpama attach line kepada line dan dalam masa yg sama create new vertice kalau line tu takde vertice...ni fungsi 2 dalam 1 ni..




Part ni onward kena concerntrate..tak paham,tanye..hehe,lepas attach semua,aku mulakan tool refine/connect...tgok kat geometry,pastikan klik radio box option tu 'Connect' then klik refine...akan keluar dialog box...just tick connect only,also tick dont ask this question again..haha


Kemudian dah puas ati,aku attach semua line jadi satu


titik2 ni pulak aku tarik,ubah kedudukan ikut guide line biru tu,ingat setiap kali ubah check setiap view...pada masa ni jugak tak perlu accurate sgt...matlamat hanya untuk mendaparkan shape asas kereta sahaja


daripada top view,align..ubah kedudukan titik2 line 01 seperti gambar ni




ni optional...aku tak brape nampak line2 halus ni so aku enable radial thickness in viewport..so senang la keja aku nak nampak...maklumla dah tua..haha



aku buat bahagian ni pulak...create another line,pastikan interpolation '0',pastu convert to spline...macam line pertama tadi..



So ini yang akan aku dapat...buat jugak kat bhgian tayar belakang




then,sebagai guide untuk buat wheelark area,aku guna geometry cylinder,ini sebagai panduan aku nak draw line je

Pastu aku draw line...pada masa ni takpayah detail/acurrate line lagi...just draw..nanti aku ikut flow line dia betul2 guna insert



So aku mulakan dengan spline,kat spline option tu aku ubah topology interpolation ='0',initial dan drag type masing2 jenis corner


Atas permintaan,wujud la tutorial ini,blueprint setup daripada cheezie90@yahoo.com...so lets begin

0 comments

Post a Comment